Enligt Renovo så kan man göra deras ramar 15 % styvare än en ram i kolfiber, men man väljer att anpassa styvheten efter vem som har beställt ramen. En tyngre förare får en styvare cykel och tvärt om. Vikmässigt ligger Renovos träramar på samma vikter som motsvarande ramar i stål. Träramarna är ihåliga, så vikten hade gått att pressas ned ytterligare, men då på bekostnad av hållbarheten, såklart.

Att beställa en Renovo-ramär at stå ut med en lång, lång väntan. Men bara efter att man har hostat upp en deposition på mellan 1 000 och 2 500 dollar, beroende på träslag och om du har beställt en komplett cykel eller "bara" en ram.

Ramarna börjar på 1 950 dollar och går ända upp till 3 800 dollar för Hoodoo Time Trial Triathlon-ramen. Givetvis kan man även beställa kompletta cyklar med helt customönskade komponenter för att slippa det jobbet själv. Men jag har på känn att Renovos kunder har rätt bra koll på vad de vill ha för komponenter på sin cykel, en träram av den här kalibern är knappast den första cykeln man köper.

Renovos ramar är för mig snarare otroligt vackra att titta på än något jag skulle vilja ge mig ut och cykla på. Ramarna tillveras i en mängd olika träslag så de kan skilja enormt mycket i utseende och uttryck helt beroende på vilka kombinationer av trä som används. Det är ju den stora tjusningen med organiska material, att din cykel får lite mer hjärta än en ram som kommer rätt ur en fabrik utan att ha blivit rörd av ett par händer.

Länkar