Jimmi "Jumbo" Bargisen är mångfaldig världsmästare! Om du inte känner till hans namn kan det bero på att sporten är relativt obskyr - det handlar nämligen om världsmästerskapen i budcykling och Jumbo jobbar som cykelbud i Köpenhamn. Budandet ledde till att han och två andra cykelbud, Nils "Tauie" Tau och Angus "Beaver" Hedmond öppnade butiken Track Bike Shop, ett vattenhål för alla som söker låsringar och lilaanodiserade vevpartier och självklart för alla stadens cykelbud.

Någonstans i Jumbos vardag bland kvickstyrda budcyklar och alla Köpenhamns lastcyklar väcktes tanken om en lätt arbetshäst. Något som skulle kännas som en riktig cykel, lika kvickstyrd och smidig som en fixie men med massiv lastkapacitet. Ritningar började skickas i revision efter revision till duktiga svetsare i Taiwan och i slutet av februari var det lanseringsfest, Track Bike Shop fylldes av folk, dansk öl och en riktigt vacker lastcykel - Omnium Cargo. Byggd enligt long john-konceptet med en lång hjulbas och lastytan bakom framhjulet.

En riktigt cool grej med Omnium Cargo är att cyklisten själv kan bestycka lastytan. Istället för ett fast flak eller låda så skruvar man själv på vad man vill ha. I dagsläget erbjuder Omnium ett antal olika lösningar, allt från ett enkelt rack som Jimmi själv tycker bäst täcks med en helt vanlig cykelslang, till en 400L vattentät väska! Lösningar med barnstolar, kapell och liknande berättar han att han jobbar på och utvärderar lösningar. Och skulle det inte räcka med lastutrymme fram så har ramen självklart fäste för pakethållare bak. Där har han också tänkt till och bakgaffeländarna har designats så att inte skivbroms, skärmar och pakethållare kommer i vägen för varandra och i o m att bakgaffeländarna är horisontella så är även valet av baknav fritt, det funkar lika bra med växlar som med fotbroms, fixed eller navväxel typ damcykel! 

Vidare berättar Jumbo att ramen är svetsad i 4130-stål, precis som bombsäkra BMX-cyklar och angående maxlasten på 175kg (totalvikt) så viskar han att han haft betydligt tyngre laster än så och att han regelbundet cyklar runt med sambon, sonen och matkassarna utan problem och då ska tilläggas att han inte kallas Jumbo för inget!

Provcyklingen var verkligen ett nöje, cykeln uppför sig, ja som en cykel! Inget av den vaga styrningen lastcyklar annars kan ha, inget av det klumpiga uppförandet som trehjuliga konstruktioner har utan bara som en helt vanlig cykel! Lite märkligt känns det väl att inte se framhjulet, men man förstår instinktivt var framhjulet är och det var inga problem att ex vis hoppa uppför trottoarkanter. Lasten frampå var också hanterbar, det kraftiga stödet gjorde att man inte var orolig för balansen när man lastade på och av och när man väl satte av försvann bara lasten och man njuter av cyklingen.

Kommer Omnium att bli en segrare då? Jumbo körde en konceptcykel på Svajerlöbet i höstas, en dansk tävling för lastcyklar och han vann! För att demonstrera hur lätt cykeln är lyfter han den över huvudet när han korsar mållinjen, något som är nära omöjligt med Larry vs Harrys Bullitt-cyklar, som annars dominerat loppet.

Länkar